05-09-07

back to school

Krampjes in de buik, tintelende handen, een nerveus geknipper met de ogen. Wat trekken aan het jasje, zit het bloesje nog goed? De boekentas voor de zoveelste keer gecheckt. Hoe het met de kinderen stond, daar heb ik het raden naar! Maar ik was in elk geval zenuwachtig als een gerbil.

En geloof me, gerbils zijn zenuwachtige beestjes die van hot naar her rennen en met hun pootjes trappelen als waren ze ervaren djembéspelers. Ik begin niet plots Afrikaanse moves uit m'n lichaam te persen ofzo, daarvoor zijn de vibes niet hot genoeg. Het is een nogal eentonig ritme, niet bepaald opwindend, nogal op z'n gerbils. Wie niet weet hoe dat klinkt, moet maar eens een keertje komen luisteren. Elke avond luisteren we hier (ongewild) naar trappelende gerbilpootjes. Maar dat gehéél terzijde.

Ik heb de laatste week van m'n welverdiende (jawel!) vakantie in serieuze stress geleefd. Een mens zou er een paar weken ziekenverlof voor moeten nemen om te bekomen! Eerst zou ik het vijfde en het eerste hebben. Dan het vijfde en het vierde, waarin 33 leerlingen zouden zitten. Toen was het toch het vijfde en het derde. En uiteindelijk is het geworden: het vijfde, het vierde én het derde. Drie keer 8 uur dus, in plaats van de obligate 2 keer 12 (In de wet staat geschreven en gedrukt dat kinderen in immersief onderwijs 12uur in de tweede taal moeten krijgen). Maar omdat we geen derde Nederlandstalige gevonden hebben, moesten we die wet een beetje ombuigen en hebben we een 3x8 regeling gemaakt. Dus twee Waalse leraressen (één wiskunde en één Frans) en ik (WO in het Nederlands).
De eerste schooldag was dus bang afwachten of de vreselijke voorspelling van 33 leerlingen in het vierde zou uitkomen. In de snelte werden banken in m'n klas neergepoot, op maat gesneden voor drie niveaus. Beetje bij beetje druppelden de kinderen binnen... De eindstand is geworden: 17 kinderen in het 3de, 22 in het 4de en 12 in het vijfde.
Het grappige is dat ik nu al een lichte voorkeur heb voor het vierde leerjaar! De klas waar ik eerst het meeste schrik voor had (voornamelijk natuurlijk wegens het monsteraantal), is een toffe klas met kinderen die behoorlijk goed Nederlands begrijpen, flink hun best doen om het te praten én het op de koop toe leuk vinden om te werken tijdens de les.
Het derde zijn oude bekenden, dus ook een fijne klas. Maar het vijfde!!!!!!!! Ramp o ramp. 12 leerlingen maar, je zou zeggen dat het een makkie is. Maar niets is minder waar. Hun niveau van het Nederlands is absoluut ondermaats voor een klas die zogezegd al 4 jaar Nederlands heeft gehad. Ze zeggen constant 'Huh? Qu'est-ce qu'elle dit? Je ne comprends pas!' en als ze dat niet zeggen, zijn ze wel aan't ratelen tegen een klasgenootje. Ik voel het dus al, 'k moet daar den gendarme gaan spelen. Die gaan mij graag zien komen! Maar ja, eens de 'echte' lessen zijn begonnen, zal dat wel beteren hoop ik. Nu zijn het nog inloopherhalingslessen. Beetje het klasgebeuren situeren, niveau checken enzo.

In elk geval. Drie klassen. Drie niveaus. Ik ga m'n werk hebben. Daarom laat ik jullie dan nu ook in vrede en smijt ik mij op het voorbereidwerk!

Gegroet gij allen!

16:35 Gepost door Fiebs in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.